Malawi.....Lilongwe......Waar ligt dat ergens???

Malawi.....Lilongwe......Waar ligt dat ergens???


maandag 24 maart 2008

Maandag 10/03/2008

 

- "Good morning class"

o "Good morning mista Roeben"

- "How are you today?"

o "We are fine, thank you and how are you"

- "I am fine, thank you. Please say the prayer"

o "Our heavenly Father, thank you for giving us this day. Bless our mammy's and daddies, we pray. Amen"

- "Thank you, please sit down"

o "Thank you sir"

 

Bij het horen en zeggen van deze woorden besef je dat de week weer begonnen is. Een nieuwe week, een nieuw onderwerp bij wiskunde in STD4 (het werd tijd dat de staart van de 'staartdelingen' bereikt was). Deze week: priemgetallen. De eerste les viel in mijn ogen verbazend goed mee, hopelijk blijft dit succes de volgende dagen duren.

 

Vandaag heb ik mij voor de eerste keer kwaad gemaakt op een leerkracht. Ik had hem een week geleden gevraagd of hij mij met het invoeren van de punten wou helpen omdat ik er zelf niet helemaal aan uit geraakte (als je nu niet weet waarover ik het heb, ga dan naar 'Vrijdag 7 maart 2008'). We hebben verleden week 2 of zelf 3 afspraken gemaakt, die elke keer verplaatst zijn. Vandaag had ik dan eindelijk een afspraak rond 10u, maar zoals je al wel kan raden: ook deze werd verplaatst naar 14u. Om 14u bleek ineens dat hij les moest geven, opnieuw uitgesteld naar 15u. Als ik de leerkracht in kwestie om vijf over drie tegen het lijf loop en vraag of hij dan nu wat tijd had om het mij uit te leggen, zei hij: "Now? It's already past three, it's time to go home"…

 

Gelukkig had het schoolhoofd deze laatste conversatie gehoord, en heeft de leerkracht in kwestie mij toch geholpen. Gelukkig… Ik heb er nu een goed oog in dat alles in orde zal komen.

 

 

Maandag 10/03/2008

Dinsdag 11/03/2008

Woensdag 12/03/2008

Donderdag 13/03/2008

Vrijdag 14/03/2008

Wegens mijn drukke werkschema ben ik er niet in geslaagd om individueel voor deze dagen iets te schrijven. Kort:

Deze week is er buiten het schoolwerk en enkele vergaderingen voor de Flemish Day niet veel gebeurd. Lieselotte en Agnes (van Kwasa Kwasa) zijn op donderdag in Lilongwe toegekomen, ik veronderstel dat ik één van de volgende dagen de gelegenheid zal krijgen om eens met hun te spreken.

 

 

Zaterdag 15/03/2008

Zaterdag, de eerste dag van het weekend, de eerste dag dat ik concreet aan de voorbereiding van de Flemish day gewerkt heb. Wat bedoelt hij nu met concreet, zal je waarschijnlijk denken; wel: vandaag heb ik de 4800 stempelkaartjes afgedrukt en uitgeknipt, een werk dat drie films (of in conventionele maateenheden 4u) geduurd heeft.

Ook heb ik vandaag in town een webcam en headset gekocht om zoals elke moderne mens tegenwoordig ook eens te kunnen 'skypen'. Ondanks het ongelooflijk trage internet hier ben ik er toch in geslaagd om even contact te leggen met mijn broer (weliswaar zonder beeld, want de webcam ging niet :-s)

 

 

Zondag 16/03/2008

Zondag, pannenkoekendag… Voor de Flemish Day van morgen moeten we in totaal iets van een 1000 pannenkoeken (en/of cakejes) bakken… Een gigantisch werk, zeker als later blijkt dat je maar 2 goede bakpannen hebt.

Rond de middag (na de ochtendmis) zijn we begonnen met het deeg, de volgende ochtend om 4.30u waren we de trotse bezitters van 360 pannenkoeken en een dikke 300 cakejes. Niet echt volgens plan, maar je moet roeien met de riemen die je hebt… Na de keuken aan een flinke poetsbeurt onderworpen te hebben zijn we uitgeput in slaap gevallen.

 

 

Maandag 17/03/2008

Vandaag was het dan eindelijk zover… de FLEMISH DAY. Voor de mensen die eigenlijk niet echt weten wat dit is, hier eindelijk een korte beschrijving. De Flemish day is een 'speldag' georganiseerd door alle studenten die in Lilongwe lesgeven, voor al de kinderen van hun stagescholen. Na de twee-uur durende nachtrust vlogen we er met goede moed in. Het was een ongelooflijk drukke en vermoeiende dag (ik schat dat er ongeveer 1200-1500 leerlingen aanwezig waren).

Alles is wel redelijk goed verlopen, het enige minpuntje van de dag was het weer: de hemel heeft een paar keer zijn sluizen geopend… Tegen een uur of 7 was ik eindelijk thuis, dan heb ik nog mijn vier (=4!!) lessen voor dinsdag voorbereid en ben ik uitgeput in slaap gevallen.

 

 

Dinsdag 18/03/2008

Woensdag 19/03/2008

Dinsdag en woensdag kan ik makkelijk samenvatten:

Deze dagen waren ongelooflijk druk voor alle leerkrachten van mijn school: de punten voor het 'rapport' moesten immers binnen, een werk dat hier ongelooflijk veel tijd in beslag neemt.

Het invoeren van de punten in het 'maxboek' gaat wel vlot, maar dan moeten alle gemiddelde punten berekend worden, een hier-nog-steeds-manueel-werk. Ik heb voorgesteld dat ik in de vakantie een worksheet in Excell zal maken, waardoor elke leerkracht enkel zijn punten moet ingeven, al het rekenwerk zal voor hen gedaan worden. Hopelijk gaan de leerkrachten er mee (kunnen/willen) werken.

 

 

Donderdag 20/03/2008

Een primeur vandaag! Na bijna twee maand op Afrikaanse bodem heb ik eindelijk eens wat interessantere dieren gezien dan honden, katten en muggen… Na de school heb ik het 'Lilongwe Wild Life Parc' bezocht, samen met Jacha (die daar vrijwillig als dierenarts werkt) en Jiska. Het park vangt dieren op die ofwel illegaal gehouden werden door mensen, ofwel mishandeld of gewond waren.

Ik heb een krokodil, een dozijn apen, luipaard en een gigantisch grote hyena gezien. Tegen de avond heb ik Jiska en Jacha vergezeld naar hun huis. Zij verzorgen (binnen in huis!) een bushbaby en een klein hertje. Mensen die mij kennen weten dat ik zot ben van dieren, deze kans kon ik dus niet laten voorbijgaan. Ik heb dus voor de eerste keer in mijn leven een hertje de fles gegeven :-)

Tegen een uur of 10 ben ik naar huis gegaan.

 

 

Vrijdag 21/03/2008

Goede vrijdag… Een verlofdag voor de meeste Malawianen, een werkdag voor Ruben.
Aangezien ik nog zoveel achterstallig verbeterwerk heb liggen, moest ik ook vandaag naar de school. Na enkele uren verbeteren hield ik het wel voor bekeken. Voor de rest heb ik vandaag nog wat muurflappen gemaakt en ben ik vroeg in mijn bed gekropen.

 

 

Zaterdag 22/03/2008

Vandaag ging ik normaal aan de zoon (Josh) van mijn taxichauffeur bijles wiskunde geven. Natuurlijk: uitgesteld; Josh kon onverwacht met iemand mee naar Blantyre, een kans die hij dus niet kon laten schieten. In plaats daarvan heb ik dan maar wat muurflappen gemaakt voor in mijn klas. Voor de rest heb ik vandaag eens voor de verandering NIETS gedaan. Het kan misschien raar klinken, maar ik heb er ongelooflijk van genoten. Ik hoop dat ik het één dezer dagen nogmaals kan overdoen.



Start een boeiend online leven...helemaal gratis! Windows Live

2 opmerkingen:

Anoniem zei

nog 28 dagen...het aftellen begint al leuker te worden.
Ik hoop dat je een foto hebt van u en da hertje? Want da wil ik echt zien!
Dat je het druk hebt, moest je niet meer vertellen, ik heb het aan den lijve ondervonden, maar hopelijk krijg je nu wat meer rust.
Geniet nog van je laatste weken!

Ik mis u nog steeds uiteraard ;)

Lies

Anoniem zei

Dag Ruben
'briefje' al weet ik niet of het je bereikt langs deze weg. We denken hier veel aan je en lezen regelmatig je interessante berichtjes. Ik geloof dat je in Malawi heel wat bagage opdoet voor je verder leven, een hele rijkdom.
Ik lees dat je er heel hard werkt
en dat je het met hart en ziel doet. Je ouders mogen fier op je zijn.
Nog een goede Paastijd, ik had je voor Pasen willen schrijven maar geraakte niet in de mail
Veel groeten van de zusters van RC vooral van Gerda (31 maart)