Malawi.....Lilongwe......Waar ligt dat ergens???

Malawi.....Lilongwe......Waar ligt dat ergens???


dinsdag 11 maart 2008

Zaterdag 01/03/2008

Eerste dagje van het verlengde weekend: het zal mij deugd doen.

Vandaag heb ik eigenlijk niet zoveel gedaan: ik ben eens lang in mijn bed blijven liggen (wat verdorie veel deugd deed) waarna ik op mijn gemak ontbeten heb.

Rond de middag ben ik naar het internetcafé getrokken waar ik 3u (!!) gebleven ben. Niet om drie uur te chatten of zo, maar ik ben gewoon blijven praten met de eigenaar van de keet.

Vandaag was het ook de dag dat de grootmoeder van Annelies begraven werd. Ik was er samen met de rest van mijn gastgezin in gedachten bij…

Zondag 02/03/2008

Vandaag had ik met Jorien, Kelly en Jolien afgesproken om naar het Kazungu National Park te gaan (om eindelijk eens wat wilde dieren te kunnen spotten;))

Rond 8u hadden we afgesproken om te vertrekken, maar zoals je al wel gedacht had: onze driver was te laat… Twee uur later dan gepland zijn we dan toch vertrokken. Als je daarmee denkt dat onze pech voor de dag reeds opgebruikt was, heb je het ook mis: na een dik uur rijden, kwam er ineens rook van onder de motorkap. Inderdaad, de motor oververhit… De schuld van de driver, want er zat blijkbaar teveel water in de tank (vraag mij de technische details niet, maar dat zou dus niet goed zijn)… Na een dik half uur het kokende water te proberen koelen, besloten we om onze uitstap maar te annuleren, we hadden immers al veel te veel tijd verloren.

Volgende keer meer geluk zeker?

Om de dag niet helemaal verloren te laten gaan, heb ik een rondleiding gekregen in Mponela: de markt, de school waar Jorien lesgeeft, het huisje waar Jorien, Kelly en Jolien nu verblijven, …)

Ik heb er ongelooflijk hard van genoten. Ik heb nu wel met mijn eigen ogen kunnen vaststellen dat Hun verblijfplaats veeeeeeeeel minder luxueus is als het huis waar ik verblijf: ze hebben blijkbaar ongelooflijk veel last van muizen, ze hebben geen stromend water, hun dagelijkse bad is vervangen door wat geplons in een emmer en elektriciteit is er meestal niet.

Tegen de avond aan is Jorien met mij terug naar Lilongwe gekomen. Omdat ze problemen heeft met haar bankkaart, kan ze in Mponela geen geld meer afhalen. Ze moet dus morgen (of dinsdag) geld afhalen in Lilongwe. Om een taxi uit te sparen, ging ze dus met mij mee vandaag reeds naar Lilongwe. Ik had op voorhand aan Mrs. Mwanza gevraagd of Jorien voor twee dagen kon blijven logeren wat geen probleem was.

Bij onze aankomst heeft Jorien wel haar ogen open getrokken als ze zag waar ik gedurende de voorbije vijf weken geslapen had.

Na een extra matras bijgelegd te hebben (weliswaar in de meisjeskamer), zijn we rond 10u in slaap gevallen.

Maandag 03/03/2008

Drie maart, Martyr’s day (martelarendag): een verlofdag voor de meeste Malawianen. Jorien en ik zijn vandaag toch naar town getrokken om te kijken of er geen ijverige bankbediende te bespeuren was… Negatief natuurlijk. Ik ben met Jorien dan maar naar mijn school getrokken, zodat ook zij de verschillen tussen onze scholen kon opmerken.

Rond 6u is Jorien naar Robert vertrokken. Ze ging daar de laatste nacht in Lilongwe doorbrengen. Dit had verschillende redenen:

- Morgen kan de vrouw van Robert met haar naar de bank gaan (omdat Jorien de weg niet alleen kan vinden)

- Morgen kan ze waarschijnlijk samen met Robert naar Mponela vertrekken (wat haar weer een taxi zou uitsparen.

Het was dus weer afscheid nemen…

Dinsdag 04/03/2008

Na het extra lange weekend was het weer even moeilijk om je aan het schoolleven en –ritme aan te passen: Vroeg opstaan, hele dag lesgeven, ’s avonds voorbereidingen maken, …

Vandaag is er eigenlijk niet veel speciaals gebeurd. Ik heb wel afgesproken met Mr. Shumba dat we morgen in Town houten platen gaan kopen voor mijn ‘trio’-spel. Nu zien of hij dit morgen kan waarmaken…

Woensdag 05/03/2008

Vandaag is het dan zover: eindelijk ben ik erin geslaagd om goedkoop ene houten plaat te versieren. Tijdens mijne eerste speurtocht werd mij K15000 (zo’n 75 euro) aangerekend, nu slechts 2160 (een kleine 11 euro), een hele verbetering dus :-)

Ik heb twee platen gekocht, één voor Jiska en één voor mij. Jiska is van plan om een zandbak voor haar kleuterklas te (laten) maken. Een heel leuk en goed idee :-)

De wiskundelessen vandaag vielen redelijk goed mee, de kinderen werkten (door Malawiaanse ogen) goed door vandaag.

’s Avonds kreeg ik ook een telefoontje van Beth of ik geen zin heb om morgen avond mee spaghetti te komen eten, en tegelijk wat dingen af te spreken voor de Flemish Day.

Dit zie ik natuurlijk helemaal zitten, ik kijk al uit naar morgen…

Donderdag 06/03/2008

Vandaag was het weer een ongelooflijk drukke dag: ik heb het gevoel dat hoe langer ik hier ben, hoe drukker en voller mijn dagen zijn… Dit is op zich niet echt een probleem, maar ik heb steeds sneller nood aan rust en ‘vakantie’… Hopelijk kan ik de komende weken nog met evenveel enthousiasme voor de klas staan, want dit is natuurlijk het belangrijkste.

Deze avond was er zoals ik gisteren al had laten vallen een bijeenkomst met enkele medestudenten uit België. Het was echt leuk om ze nog eens allemaal terug te zien. Hoewel de eerste portie slierten eerder een ‘pap’ kon genoemd worden, was het eten heel lekker.

Ook de laatste dingen ivm de Flemish day zijn eindelijk besproken, ik denk dat alles wel goed zal verlopen.

Vrijdag 07/03/2008

De dag begon zoals elke voorbije dag: opstaan, eten klaarmaken, naar school gaan en wiskunde geven in STD5. Opeens kwam Mrs. Mwanza de klas binnen, met de mededeling dat ze op ‘lerarencontrole’ was. Ze wou van elke leerkracht de lesvoorbereidingen, weekplanningen en puntenlijsten zien. Na een grondige controle van mijn papieren bleek dat ik dus veel te weinig punten heb. Ik zou voor wiskunde per klas in totaal 18 verschillende quoteringen moeten hebben, een tekort van zo’n 14 punten… Blijkbaar moeten niet enkel de toetsen en huistaken gequoteerd worden, maar ook de oefeningen die de leerlingen in de klassen maken…

Het resultaat: mijn geplande weekend samen met Jorien, Kelly en Jolien kan ik wel vergeten, in de plaats mag ik in 60 wiskundeschriftjes op zoek gaan naar de ontbrekende 14 punten.

‘s Avonds had ik afgesproken met Tine, Beth en Dries in Korea Garden, een redelijk sjiek hotel in Town. Na een verrukkelijke maaltijd zijn we nog naar een danstent gegaan.

Omdat ik wist dat het laat ging worden, had ik geregeld dat ik bij Tine en Beth thuis kon blijven slapen. Mijn eerste nachtje in een voor mij vreemd bed heb ik rond middernacht ingezet…

Zaterdag 08/03/2008

Malawi, een multiculturele samenleving… Dit heb ik deze morgen om 4.45u aan de lijve mogen ondervinden. Ik heb helemaal niets tegen Moslims, maar als ze je om kwart voor vijf ’s morgens met geoefende stem wakker”zingen” zal je vermoedelijk ook eens een verwensing de wereld in sturen. Maar goed, de ochtendstond heeft goud in de mond.

Tine en Dries vertrokken vandaag voor twee dagen naar Kazungu, Beth bleef dus alleen achter (wegens teveel werk voor school). Omdat Beth nog steeds ziek is, vroeg ze of ik ook vandaag en deze nacht bij haar wou blijven, wat voor mij geen enkel probleem was.

Eerst moest ik natuurlijk thuis nog schoolwerk gaan halen (en Mrs. Mwanza verwittigen dat ik nog een dagje langer weg blijf. Ook ben ik nog boorkoppen gaan kopen, zodat ik dit weekend mijn wiskundespel ‘trio’ en mijn ‘breukbuizen’ kan afwerken.

Na een (opnieuw) elektriciteitloze avond ben ik rond 10u in mijn bed gekropen.

Zondag 09/03/2008

Vandaag ben ik vroeg (lees: vroeg voor een zondag) opgestaan om aan mijn lesvoorbereidingen verder te werken. Rond 10u werd Beth ook wakker met de mededeling dat het al heel wat beter met haar ging. Na een verrukkelijke maaltijd ben ik rond 3u naar mijn eigen huisje gegaan om er de laatste hand te leggen aan mijn “breukstaven”. Onderstaand vind je normaal een foto. Ik heb er zeker 6u werk aan gehad, maar ik vind dat het resultaat er zeker mag zijn. Natuurlijk wil iedere leerkracht zelf dit geweldige didactische materiaal namaken. Ik was zo vrij om de handleiding te kopiëren.

HOE ZELF BREUKSTAVEN MAKEN?

STAP 1: Neem enkele plastieken buizen (of bamboe, …).

STAP 2: Zaag de buizen zodanig dat je 10 gelijke stukken hebt (vb van 1m).

STAP 3: Verdeel (lees: zet streepjes) de buizen nu zodanig dat je 1 buis hebt in 1 stuk, 1 buis in 2 gelijke stukken, 1 buis in 3 gelijke stukken, 1 buis in 4, 5, 6, 8, 9, 10 en 12 gelijke stukken.

STAP 4: Zaag nu mooi op de streepjes de buizen in stukjes en leg ze soort per soort bij elkaar.

STAP 5: Ontdoe de buizen van de snijdende bramen

STAP 6: Breng nu (met verf of gekleurde tape) de juiste kleuren aan op de juiste buizen, zodanig dat

- Er afwisselend een gekleurd en een niet-gekleurd stukje buis is

- De buizen van 1/2, 1/4 en 1/8; 1/3, 1/6 en 1/12; 1/5 en 1/10 onderling dezelfde kleur hebben

STAP 7: Neem een elastiek en verbind de juiste stukjes buis intern met elkaar

STAP 8: Proficiat, je hebt zonet “breukstaven” van 1, 1/2, 1/3, 1/4, 1/5, 1/6, 1/8, 1/9, 1/10 en 1/12 gemaakt. Bewonder je werk en gebruik het nuttig in de klas!!

Copyright 2008 RDS


Rond 21u heb ik dan mijn avondmaal genuttigd waarna ik met een hoofd vol schoolgedachten (wat naderhand geen goed idee bleek, het resultaat was een slaaploze nacht) ben gaan slapen.

1 opmerking:

Anoniem zei

Dag Ruben,

Het is heel fijn je belevenissen te kunnen lezen op je blog. Je "creatie" breukstaven zien er heeeel geslaagd uit.Nu maar hopen dat de leerlingen inzien dat je geen micadospelletje gemaakt hebt maar dat deze staafjes hen tijdens de wiskundeles kunnen helpen ;)
Geniet de komende weken nog van je Afrikaans avontuur tijdens je vrije momenten.
Wij hopen dat je leerlingen je nog veel voldoening geven bij het lesgeven!
Groetjes van Willy en Marie-Rose